Bojujte svetlom proti jesennej únave

Updated: Sep 28, 2021

Viete o tom, že proti jesennej únave sa dá efektívne bojovať?


Pýtate sa, že ako? Odpoveď je SVETLOM.


osvetlenie obývačky svetlom proti jesennej únave svetelné stropy

S príchodom jesene sa nám dni postupne skracujú, slniečka ubúda a nastupujú dlhšie noci so sychravým počasím. S nedostatkom prirodzeného denného svetla je vhodný výber umelého osvetlenia v tomto období kľúčovým. Nesprávnym nastavením umelého osvetlenia dochádza k nerovnováhe v biorytmoch ľudského tela, cirkadiánnych rytmoch, ktoré sa striedajú počas dňa (striedanie bdenia a spánku) a v priebehu jednotlivých cyklov sa pod vplyvom dĺžky osvetlenia mení hladina rôznych hormónov, napríklad hormónu šťastia seratonínu, hormónu spánku melatonínu a stresového hormónu kortizolu.


Zopár úprav svetla nám môže výrazne pomôcť sa zosúladiť s našim biorytmom a vaše telo sa vám odvďačí v podobe úľavy od jesennej únavy a depresie.


Čo teda môžete pre to, aby ste sa jej vyhli, robiť?



Intenzita je kľúčová



V priestore by sme mali zabezpečiť zodpovedajúcu úroveň osvetlenia pre daný účel.



Ako by sme mali svietiť doma v ranných, poobedných a večerných hodinách?



osvetlenie obývačky LED intenzívne svetlo svetelné stropy

Či je to ráno, pred prácou alebo večer po práci, väčšina z nás ešte pokračuje pracovaním doma, varením, upratovaním, či oddychovaním a to predstavuje 5 - 6h denne. Vzhľadom na to, že je to prevažne v poobedňajších, večerných či skorých ranných hodinách, tento čas je najkritickejší z hľadiska vplyvu svetla na funkcionalitu nášho tela a mysle.



Vo večerných hodinách, ak potrebujeme ešte pracovať, nedostatočná intenzita a nerovnomernosť osvetlenia spôsobuje zvýšenie vylučovania melatonínu a teda spôsobuje únavu a spavosť. Na druhej strane príliš intenzívne svetlo pred spaním posúva tvorbu hormónu spánku melatonínu, ktorý sa v tme vylučuje 8 až 10-krát viac ako za svetla, čím dochádza k nespavosti. Rovnako pri rannom vstávaní môže vysoká intenzita svetla nabudiť naše telo rovnako ako šálka dobrej kávy.



Ako by sme mali svietiť počas dňa v práci?



osvetlenie kancelárie svetlo pri práci LED svetelné stropy

Aby sme boli počas celého dňa v práci čo najviac efektívni a plní energie, mali by sme používať silné intenzívne svetlo s teplotou okolo 4000 K (neutrálna denná biela). Táto teplota svetla dá nášmu telu jednoznačný povel, že noc je ešte ďaleko a udrží nás nabudených.






Zaujíma vás problematika zdravého osvetlenia?

Prihláste sa na odber nášho NEWSLETTERA a už vám nič neunikne.





Dôležitý je rozptyl svetla



osvetlenie obývačky rovnomerne rozptýlené svetlo svetelné stropy

Osvetlenie by malo byť rovnomerne rozptýlené, nie bodové a koncentrované. Ideálnym riešením je sa bodovému osvetleniu vyhnúť, alebo ho používať len príležitostne v miestnostiach, kde sa nachádzame krátkodobo (napr. chodby). Prečo? Bodovým, koncentrovaným osvetlením vznikajú v priestore veľké rozdiely jasu a tieňov (osvetlené a tmavé miesta). Čím máme v priestore viac takýchto nerovností, tým častejšie sa ľudské oko pri pohľade a pohybe v miestnosti musí neustále prispôsobovať a pracovať. Čo v konečnom dôsledku spôsobuje bolesť očí, bolesť hlavy, únavu alebo aj depresie.



Rovnomerne rozptýlené svetlo nám zabezpečí veľká difúzna plocha a široký uhol vyžarovania svetla. Svetlo tak bude na pohľad príjemné a dlhodobo bude pozitívne vplývať na správne fungovanie nášho organizmu a našu duševnú pohodu.



Svetlé plochy svetlo odrážajú,

tmavé ho pohltia



Zamysleli ste sa niekedy nad tým prečo škandinávskemu štýlu dominuje biela farba? Úzko to súvisí práve so svetlom.


osvetlenie obývačky stropné svietidlo svetelné stropy

Severské krajiny si so slnečným svetlom moc nespájame, práve naopak. Chlad, šero, dlhé noci... všetko sú to slová, ktoré si predstavíme pod životom na severe. Denné svetlo je v zimných obdobiach vzácne a ako si ho do interiéru privedieme čo najviac? Tým, že si interiér zariadime v svetlých tónoch a steny vymaľujeme na bielo. Čím tmavší interiér je, tým viac svetla pohltí. Takže aj vy, pokiaľ chcete počas tmavých jesenných a zimných dní vo vašom interiéri čo najviac svetla, odrážajte ho od svetlých plôch.


 

V ďalšom blogu o prekonaní jesennej únavy si povieme niečo viac o zmene chromatickosti svetla, aký má teplota svetla na náš organizmus vplyv a akému svetlu by sme sa mali vyvarovať.



Zaujala vás táto téma?

Prihláste sa na odber nášho NEWSLETTERA a už vám nič neunikne.


 

osvetlenie obývačky svetlom proti jesennej únave svetelné stropy

Radi Vám s výberom toho správneho osvetlenia poradíme.


Nechajte si spracovať návrh osvetlenia vyplnením online formuláru alebo nás navštívte osobne v našom showroome.


Tešíme sa na Vás!