Farba svetla alebo teplota chromatickosti a aký má na nás vplyv

Osvetlenie priamo vplýva na našu pohodu. Je to možné cítiť počas pochmúrneho jesenného a zimného obdobia, kedy je menej Slnka, deň je krátky, v poobedných hodinách po práci už máme západ Slnka a kým prídeme domov je tma ako v noci. To ako strávime zvyšok nášho dňa v domácom prostredí je priamo ovplyvnené aj spôsobom osvetlenia, ktoré doma používame. Osvetlenie, spôsob akým svietime a farba svetla, ktorou svietime priamo riadi hormonálne procesy v našom tele.


osvetlenie kuchyne farba svetla teplota chromatickosti zdravé svetlo
Teplá biela farba svetla 3000K vľavo a studená biela farba svetla 5000K vpravo


Denné svetlo má svoju prirodzenú dynamiku



Ako všetci dobre vieme, denné svetlo má svoju prirodzenú dynamiku, ktorá sa počas dňa mení a to nielen jeho intenzita, ale aj farba (teplota chromatickosti). Intenzita a farba svetla priamo vplývajú na rôzne procesy v našom tele, riadia náš biorytmus a ovplyvňujú hladinu hormónov, napr. seratonínu, melatonínu a kortizolu.


cirkadiánny rytmus biodynamický režim denné svetlo LED

Treba si ale uvedomiť, že kvalitné denné svetlo nie je len o farbe svetla, ako je to často mylne chápané. Kvalitné denné svetlo je komplexné riešenie. Keď hovoríme o dennom svetle musíme brať do úvahy množstvo parametrov, ktoré musíme dodržať, aby sme sa čo i len priblížili skutočnému svetlu ako z oblohy a jeho kvalite. Medzi tieto parametre okrem teploty chromatickosti a intenzite osvetlenia patrí aj rovnomernosť osvetlenia v priestore a index podania farieb CRI, ktorý nám hovorí o tom, ako reálne vnímame farby pod umelým osvetlením v porovnaní so Slnkom, o ktorých si ale povieme viac v ďalších článkoch.


Kvalitné umelé osvetlenie nám môže spríjemniť pobyt v uzavretom priestore a z hľadiska dlhodobého aj výrazne zlepšiť náš zdravotný stav. Ako na nás teda vplývajú rôzne farby bieleho svetla počas dňa a ako si nastaviť osvetlenie v interiéri v náš prospech?



5500K +

Studená biela



LED denná biela 5500K studené svetlo svetelné stropy

Žiaľ často, keď sa spýtate v obchode alebo štúdiu so svietidlami, aby vám odporučili denné svetlo ponúkajú vám svietidlá a žiarovky s chladným svetlom často nad 5500K a v tých najhorších prípadoch aj nad 6000K. Svetlo nad 5500K prináša chladnejšie svetlo, ktoré, keď sme mu pravidelne a dlhodobo vystavovaní, dokáže rozrušiť našu psychiku, pred spaním potláča tvorbu melatonínu, čím narušuje zdravý spánok a dochádza k nespavosti a dokonca môže spôsobiť aj vyšší výskyt obezity.



4000K

Denná (neutrálna) biela




Ideálnou teplotou chromatickosti počas dňa pri práci je denná biela v rozsahu 4000 - 5000K. Väčšina z nás trávi veľkú časť svojho dňa práve na pracovisku, v kancelárii. Dôvodom, že sa cítime unavení, podráždení, alebo nás bolí hlava je často nekvalitné osvetlenie našich pracovných priestorov. Mnohé vedecké výskumy potvrdzujú, že pri používaní kvalitného svetla s vysokou intenzitou, rovnomernosťou a vhodnou voľbou teploty chromatickosti, dochádza k zlepšeniu koncentrácie, zvýšenej výkonnosti a rastu produktivity na pracovisku.



3000K

Teplá biela




Pri osvetľovaní vnútorných priestorov, v ktorých trávime čas prevažne vo večerných hodinách sa volí 2700 - 3000K. Táto teplá farba bieleho svetla nám zabezpečuje vhodné podmienky na oddych, relax a regeneráciu nášho tela. Teplým bielym svetlom by sme mali svietiť aj približne hodinu po prebudení.



2200K

Super teplá biela




Aspoň dve hodiny pred spaním by sme mali obmedziť ostré biele svetlo (4000K a viac), ktoré obsahuje veľa modrej zložky a uprednostniť tlmené svetlo čo najteplejšej farby (2200 - 2700K). Táto farba svetla podporuje produkciu hormónu spánku melatonínu, ktorý odovzdáva celému organizmu informáciu, že je noc, podporuje dlhý ničím nerušený spánok a stabilizuje naše biologické rytmy. Ideálne využitie super teplej bielej je napr. v nepriamom svetle v spálni.



Nastaviteľná farba svetla



Technológia Tunable White nám zmenou teploty chromatickosti umelého svetla prináša najvyššiu zhodu s denným svetlom z oblohy.



Donedávna bol pri LED-kách problém namiešať správnu farbu svetla a voľba ostávala medzi studenou a teplou bielou. Studená nad 5500K prináša chladné svetlo s výraznou modrou zložkou, ktoré môže byť až škodlivé. Teplá biela je naopak príjemnejšia, pôsobí uvoľňujúco, potláča stres a pripravuje nás na spánok.


S Tunable White sa vieme priblížiť charakteristikám prirodzeného denného svetla simuláciou zmeny farby svetla v interiéri počas dňa a tým podporiť produkciu hormónov v tele. V jesennom a zimnom období, keď sú kratšie dni, vieme týmto bio-dynamickým osvetlením spolu s vysokou intenzitou svetla v podstate "oklamať" naše telo, že je jasný slnečný deň a podporiť produkciu hormónu šťastia seratonínu. Dôležité je nezabudnúť na to, že veľký význam zohráva samotná intenzita svetla. Nevhodným výberom svietidla síce budeme mať osvetlenie s možnosťou zmeny farby, ale s nedostatočnou intenzitou výsledný efekt môže byť opačný a namiesto slnečného dňa si nasimulujeme zamračený zimný deň.



 

V ďalšom blogu o prekonaní jesennej únavy si povieme niečo viac o rovnomernosti svetla v priestore a prečo by sme sa mali vyhnúť bodovým svietidlám.



Zaujala vás táto téma?

Prihláste sa na odber nášho NEWSLETTERA a už vám nič neunikne.


 

farba svetla teplota chromatickosti LED svetelné stropy

Radi Vám s výberom toho správneho osvetlenia poradíme.


Nechajte si spracovať návrh osvetlenia vyplnením online formuláru alebo nás navštívte osobne v našom showroome.


Tešíme sa na Vás!